מה הופך מוצר עם קונספט מהפכני לטוב באמת?
ישנן עדויות רבות בעולם הטכנולוגיה והעסקים לגבי מוצרים בעלי קונספט ייחודי ומטרה מעוררת השראה, שלבסוף עם ההגעה לשוק התרסקו. כשמדובר באפליקציות ובמוצרים דיגיטליים – המון מונח על הכף, שעונה לשם "חווית משתמש ואפיון ממשקים".
לא משנה כמה מהפכני הרעיון שלכם – היכולת שלו לקבל ביטוי מיידי אצל הצרכן תלויה בחווית המשתמש ובדרך בה אופיין ממשק המשתמש שממען לצרוך את אותו שירות. ממש מאותה סיבה, קם תחום חווית המשתמש, בעלי המקצוע וחברות ה-UI/UX שבתוכו, בשביל לשפר ולענות על אותם צרכים של היזמים והעסקים שרוצים לשפר את מוצריהם ולהעניק ללקוחות שלהם את החוויה המיטבית מהשירות הדיגיטלי שלהם.שלב קריטי בעיצוב חוויית המשתמש הוא בדיקה אם המוצר אכן עונה על הגדרת הדרישות והציפיות של היצרן והמשתמשים כאחד. רצוי לערוך בדיקות עם משתמשים מתוך קהל היעד או אם אין ברירה, במשתמשים שהרקע והסביבה שלהם דומים.
קצת מינוח
- UX – הם ראשי התיבות של User Experience, ובעברית – חווית משתמש. מונח זה בא לתאר את כלל החוויה של משתמש הקצה באינטראקציה וביחסי הגומלין שבינו לבין התוכנה, האתר או האפליקציה (היישומון). שלב בסיסי בהגדרת חוויית המשתמש הוא ניתוח מפורט של סוגי המשתמשים השונים והמשימות שהם עתידים לבצע במערכת. שלבים מתקדמים יותר כוללים גם בדיקות עם משתמשים כדי לוודא שהתוצר הסופי אכן עונה על הגדרת הדרישות והציפיות של היצרן והמשתמשים כאחד.
- UI – הם ראשי התיבות של User Interface, ובעברית – ממשק משתמש. מונח שמתייחס אל החלק החזותי של היישומון או האתר שאתו בא המשתמש במגע.
מה ההבדל בין ממשק משתמש (UI) לחוויית משתמש (UX)?
קל מאוד להבדיל בין השניים: ה-UI הוא רק אחד המרכיבים שיוצרים את ה-UX. כלומר, ממשק משתמש הוא רק חלק (אבל חשוב מאוד) מחוויית המשתמש כולה.
לדוגמה, משתמש באפליקציה לסרטי קולנוע יכול ליהנות מאוד מממשק משתמש נוח, אינטואיטיבי וידידותי שמאפשר לו לבדוק בקלות ובנוחות מידע לגבי סרטי קולנוע. אבל חוויית המשתמש שלו נפגעת כשהוא מגלה שהתכנים של האפליקציה לא עונים על הצרכים שלו, כי הוא מחפש מידע על סרטים עצמאיים קטנים, ואילו האפליקציה מתמקדת אך ורק בסרטי קולנוע שמפיקים האולפנים הגדולים של הוליווד.
דוגמה זו יכולה ללמד אותנו באשר לחשיבות תוכן האפליקציה ועל הצורך שתוכן זה יוכל לשרת את הצרכים והרצונות של המשתמש. מסיבה זו, כשחברה בונה אפליקציה ללקוח מסוים, היא מתכננת תהליך רציני ומעמיק של לימוד הצרכים המדויקים של הלקוח, אולי אפילו צרכים שהוא עדיין לא מודע להם, כך שחוויית המשתמש תהייה מלאה. וייז אפליקציית הניווט הידועה, היא דוגמה מצוינת לחווית משתמש מנצחת ועבודה מעמיקה על ידי החברה היוצרת.
דוגמה אחרת יכולה ללמד על חשיבות ההערכה של כל ההיבטים שנוגעים לאינטראקציה שתתקיים בין משתמש הקצה לתוכנה, לאתר או לאפליקציה. אם למשל המשתמש נדרש למלא טופס באתר, ובדיקה מגלה שחוויית המשתמש שנדרש למלא שדות השונים בטופס, אינה מושלמת (אם משום שלא ברור מה חובה למלא ומה לא, או כול סיבה אחרת שגורמת למשתמש לקבל שוב ושוב הודעות שהטופס לא מולא בהצלחה), האתר עלול לאבד את המשתמש שיתייאש ויגלוש לו משם והלאה. לשם כך, וכדי להבטיח חוויית משתמש טובה, נוסחו כמה עקרונות שהקפדה עליהן תוביל את המפתחים לאפליקציה עם חוויית משתמש טובה: שימושיות, אמינות, התחדשות, שקיפות, נגישות, אסתטיות, נוחות, מידע שהוא בעל ערך למשתמש.
מה כולל איפיון חוויית משתמש?
"חוויית משתמש" טובה אמורה להיות ממוקדת משתמש ולמלא אחר כל הציפיות של משתמש הקצה. כאן נכנס לתמונה איפיון חוויית המשתמש שעוסק באלמנטים החיוניים כדי שהמשתמש ייהנה מחוויית השימוש באופן מלא.
- חוויית משתמש ברמה גבוהה אמורה להתייחס לכול ההיבטים הטכניים שכוללים מספר תחומים: עיצוב, טכנולוגיה, ארכיטקטורת המידע, אסטרטגיה, שיווק.
- חוויית משתמש טובה מתייחסת לא רק להיבטים הטכניים אלא גם להיבטים הרגשיים, התחושתיים, או בקיצור להיבטים האנושיים.
- חווית משתמש יעילה מתייחסת לכך שחוויית המשתמש היא תחום מולטי דיסיפלינרי שנוצר משילוב של גורמים רבים ובין היתר מצריכה גם ניתוח מפורט של המשימות שיבצעו המשתמשים במערכת.
- חוויית משתמש יעילה נוקטת בגישה ממוקדת משתמש ויוצרת מערכת אינטראקטיבית ידידותית ונוחה לכול משתמש.
- חוויית משתמש טובה מעניקה מענים מדויקים לצרכים של משתמשי הקצה בדרכים פשוטות וקלות, מהנות וברורות. כלומר אין למשתמשים צורך בהסברים כדי להתקדם באפליקציה ולהתמצא בה.
- חוויית משתמש חכמה מצליחה לספק למשתמשי הקצה אפילו יותר ממה שהם צריכים או חושבים שהם רוצים.
- חוויית המשתמש טובה חוסכת בהשקעות ובהוצאות שנדרשות להטמעת תוכנה או אפליקציה חדשה ולניהול בסיסי נתונים באתר חדש.
מסכמים את החוויה
לסיכום, כדי להפוך את המוצר ל-"מעולה", לא מספיק להסתמך או להישען על העובדה שהקונספט שלו מהפכני או שהמטרה שלו מעוררת השראה. בסופו של דבר מה שיכול להפוך רעיון הנהדר למוצר מצליח תלוי לא מעט ב-UX וב-UI שלו. כלומר, חווית משתמש נוחה, נגישה, ידידותית וכל שאר התכונות שתוארו לעיל בפרוטרוט – היא זו שבכוחה לספק את המומנטום הכול כך חשוב שיצליח לגלגל את המוצר, האפליקציה, התוכנה – לשיאים אליהם אתם משתוקקים להגיע.